Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Spence van Melis
BIG-registraties: 09914063025
Basisopleiding: Radboud Universiteit afstudeerrichting klinische psychologie
AGB-code persoonlijk: 94011853
Praktijk informatie 1
Naam praktijk: Spence van Melis GZ-psycholoog
E-mailadres: [email protected]
KvK nummer: 61894389
Website: www.spencevanmelis.nl
AGB-code praktijk: 94062004
2. Werkzaam in:
de generalistische basis-ggz
de gespecialiseerde-ggz
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten kunnen met de volgende problematiek in mijn praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden,
type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van uw praktijk en hoe uw
patiëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: Op welke problematiek/doelgroep richt uw praktijk
zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc).:
Diagnostiek en behandeling van volwassenen. Cliënten kunnen terecht met de volgende
problematiek: depressie, angst, paniek, dwang, PTSS en verwerkingsproblemen, burnout, milde
verslavingsproblemen, eetproblemen, chronische pijn, chronische vermoeidheid, ADHD,
slaapproblemen, persoonlijke problematiek (vastlopen in typerende patronen), overmatig piekeren,
negatieve denkpatronen, negatief zelfbeeld, onzekerheid, sociale angst, subassertiviteit,
impulscontrole problemen, emotieregulatieproblematiek, gedragsproblemen, opvoedingsproblemen
en relationele problemen.
Klachten worden kortdurend en klachtgericht behandeld, overwegend met cognitieve
gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie en EMDR, blended care/e-health. Indien mogelijk
worden de klachten middels evidence based protocollen behandeld. Cliënten met complexe, ernstige
klachten worden zoveel mogelijk binnen de praktijk verwezen naar een collega.
Indien geïndiceerd kunnen klachten multidisciplinair behandeld worden. De behandeltrajecten bij de
psycholoog kunnen gecombineerd worden met een psychomotore therapeutische of beeldend
therapeutische interventie. Hierbij worden de interventies van de psycholoog
gecombineerd met oefeningen gericht op het ervaren van eigen handelwijzen, dan wel lichamelijke
sensaties. Leren van ander gedrag, dan wel anders omgaan met signalen van je lichaam is hierbij
doelstelling.
3b. Patiënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Aandachtstekort- en gedrag
Pervasief
Overige kindertijd
Alcohol
Overige aan een middel
Depressie
Angst
Restgroep diagnoses
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Slaapstoornissen
Persoonlijkheid
Somatoforme stoornissen
4. Samenstelling van de praktijk
Aan mijn praktijk zijn de volgende zorgverlenende medewerkers verbonden:
Regiebehandelaar1
Naam: Spence van Melis
BIG-registratienummer: 09914063025
5. Professioneel netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
5b. Ik werk in mijn professioneel netwerk het meest, frequent, samen met (naam/namen en indien
van toepassing BIG-registratie(s)):
In het kader van de AVG zijn alle professionals waar ik mee samenwerk niet meer opgenomen in mijn
kwaliteitsstatuut
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele netwerk, tenzij de patiënt
daarvoor geen toestemming geeft:
Overleg over diagnostiek, indicatiestelling, behandelplan en eventuele doorverwijzing naar
Specialistische GGZ. Verder overleg over specialisme, op- en afschaling van zorg, consultatie en
overleg over medicatie.
5d. Patiënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Huisartsenpost: 0900 8880
Cliënten kunnen gedurende de avond, nacht en weekend voor crises terecht bij de huisartsenpost. In
geval van inschatting van behandeling door huisarts en mij in de eerste lijn bij verhoogde mate van
depressiviteit en beperkte mate van suïcidaliteit zorgen we voor een melding in het CIS van de
huisarts zodat mensen buiten kantoortijden te allen tijde naar de huisartsenpost kunnen bellen en
men daar op de hoogte is van de situatie van de desbetrefffende cliënt en er doeltreffend gehandeld
kan worden bij evt verwijzing naar de voorwacht van de crisisdienst.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: er per cliënt individuele afspraken worden gemaakt ten aanzien van crisissen
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief overig (zorg)product voor niet-verzekerde zorg het OZP-tarief gepubliceerd op mijn
website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
De behandeltarieven, OZP-tarief en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief zijn hier te
vinden:
Link naar website met de behandeltarieven, OZP-tarief, en eventueel no-show voorwaarden en noshow
tarief: www.ggzverum.nl
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Bij- en nascholing
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website: http://www.nvgzp.nl/
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of
bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Spence van Melis
Telefoonnummer 0623635566
Emailadres: [email protected]
of
klachten- en geschillenregeling P3NL
Website: p3nl.nl
Telefoonnummer: 030-6868731
E-mailadres: [email protected]
Link naar website:
www.p3nl.nl
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Er worden individuele afspraken gemaakt met cliënten over waarneming tijdens ziekte of vakantie
waarbij gebruik wordt gemaakt van het eigen netwerk indien noodzakelijk / gewenst
In principe kan bij afwezigheid contact worden opgenomen met GGZ Verum om een behandelaar te
consulteren.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval mijn praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of document
(en kunnen deze telefonisch opvragen). De informatie is gerangschikt naar generalistische basis-ggz
en/of gespecialiseerde ggz.
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.ggzverum.nl
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in mijn praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de
telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt):
Na een aanmelding via de website of telefoon wordt er met cliënt telefonisch contact opgenomen
om te informeren over de wachttijden en mogelijkheden tot aanmelding in onze praktijk. Hier bij
wordt een eerste check gedaan of de verwijzing een juiste is. Zo niet, wordt cliënt zo adequaat
mogelijk door of terugverwezen. Wanneer er een lange wachttijd is, kan er een
kennismakingsgesprek worden ingepland waarbij er wederzijds kort getoetst kan worden of cliënt op
de juiste plek is. GGZ Verum doet een inschatting van de wachttijd en houdt cliënt op de hoogte
wanneer de wachttijd wijzigt.
12b. Ik verwijs de patiënt terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien
mijn praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt (zoals een ander
werkterrein of een behandelaar met een andere specifieke deskundigheid):
Ja
13. Diagnostiek
13a. De diagnose voor de behandeling wordt in mijn praktijk gesteld door
Naam: Spence van Melis
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9406 gz-psycholoog
Gespecialiseerde ggz:
Geen
13b. Zijn er andere betrokkenen bij het diagnostisch proces, zo ja in welke rol?:
In sommige gevallen wordt contact gezocht met huisarts of klinisch psychologen binnen GGZ Verum
voor overleg of informatie ten behoeve van het diagnostisch proces.
14. Behandeling
14a. Het behandelplan wordt in mijn praktijk in samenspraak met de patiënt opgesteld door
Naam: Spence van Melis
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9406 gz-psycholoog
Gespecialiseerde ggz:
Geen
14b. Het aanspreekpunt voor de patiënt tijdens de behandeling is
Naam: Spence van Melis
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9406 gz-psycholoog
Gespecialiseerde ggz:
Geen
14c. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
14d. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuur ik een afschrift van het behandelplan of
een samenvatting hiervan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt
daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
14e. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt en –indien van toepassing en met
toestemming van de patiënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als
volgt:
Uitleg over intake, behandelplan, behandelproces en de praktijk.
Voorleggen diagnose, conclusie en behandelplan en wederzijdse instemming vinden. Daarnaast is er
ruime mogelijkheid tot e-health toepassingen zowel structureel ingezet in de behandeling
(bijvoorbeeld 50% face2face en 50% e-health) als op consultbasis.
Het beloop van de behandeling wordt regelmatig geëvalueerd met de cliënt. Waar relevant wordt
een partner of ouder bij de behandeling betrokken, uiteraard alleen met toestemming van de cliënt.
14f. De voortgang van de behandeling wordt in mijn praktijk als volgt gemonitord (zoals
voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
De behandeling is altijd gebaseerd op shared decision hetgeen betekent dat cliënt en behandelaar
vanuit gelijkwaardigheid overleggen wat de best te nemen stappen zijn in de behandeling. Dit kan op
ieder moment in de behandeling wanneer daar noodzaak toe is maar wordt in ieder geval
halverwege de behandeling gedaan door middel van een voortgangsbespreking van het
behandelplan. Deze
bespreking wordt ondersteund met klachtenlijsten / ROM-gegevens. Tevens vindt een eindevaluatie
plaats.
14g. Ik evalueer periodiek en tijdig met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de voortgang,
doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:
SGGZ: iedere 3 maanden
BGGZ: iedere 5 gesprekken
14h. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten op de volgende manier:
Bij het afsluiten van de behandeling mondeling en met de vragenlijst CQ1 bij ROM-meting
15. Afsluiting/nazorg
15a. Ik bespreek met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en
de mogelijke vervolgstappen:
Ja
15b. De verwijzer wordt hiervan in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt
hiertegen bezwaar maakt:
Ja
15c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
16. Omgang met patientgegevens
16a. Ik vraag om toestemming van de patient bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
16b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
16c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/DIS:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Spence van Melis
Plaats: Oosterbeek
Datum: 5-1-2021
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het model kwaliteitsstatuut en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar
waarheid heb ingevuld:
Ja
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Spence van Melis
BIG-registraties: 09914063025
Basisopleiding: Radboud Universiteit afstudeerrichting klinische psychologie
AGB-code persoonlijk: 94011853
Praktijk informatie 1
Naam praktijk: Spence van Melis GZ-psycholoog
E-mailadres: [email protected]
KvK nummer: 61894389
Website: www.spencevanmelis.nl
AGB-code praktijk: 94062004
2. Werkzaam in:
de generalistische basis-ggz
de gespecialiseerde-ggz
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten kunnen met de volgende problematiek in mijn praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden,
type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van uw praktijk en hoe uw
patiëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: Op welke problematiek/doelgroep richt uw praktijk
zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc).:
Diagnostiek en behandeling van volwassenen. Cliënten kunnen terecht met de volgende
problematiek: depressie, angst, paniek, dwang, PTSS en verwerkingsproblemen, burnout, milde
verslavingsproblemen, eetproblemen, chronische pijn, chronische vermoeidheid, ADHD,
slaapproblemen, persoonlijke problematiek (vastlopen in typerende patronen), overmatig piekeren,
negatieve denkpatronen, negatief zelfbeeld, onzekerheid, sociale angst, subassertiviteit,
impulscontrole problemen, emotieregulatieproblematiek, gedragsproblemen, opvoedingsproblemen
en relationele problemen.
Klachten worden kortdurend en klachtgericht behandeld, overwegend met cognitieve
gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie en EMDR, blended care/e-health. Indien mogelijk
worden de klachten middels evidence based protocollen behandeld. Cliënten met complexe, ernstige
klachten worden zoveel mogelijk binnen de praktijk verwezen naar een collega.
Indien geïndiceerd kunnen klachten multidisciplinair behandeld worden. De behandeltrajecten bij de
psycholoog kunnen gecombineerd worden met een psychomotore therapeutische of beeldend
therapeutische interventie. Hierbij worden de interventies van de psycholoog
gecombineerd met oefeningen gericht op het ervaren van eigen handelwijzen, dan wel lichamelijke
sensaties. Leren van ander gedrag, dan wel anders omgaan met signalen van je lichaam is hierbij
doelstelling.
3b. Patiënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Aandachtstekort- en gedrag
Pervasief
Overige kindertijd
Alcohol
Overige aan een middel
Depressie
Angst
Restgroep diagnoses
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Slaapstoornissen
Persoonlijkheid
Somatoforme stoornissen
4. Samenstelling van de praktijk
Aan mijn praktijk zijn de volgende zorgverlenende medewerkers verbonden:
Regiebehandelaar1
Naam: Spence van Melis
BIG-registratienummer: 09914063025
5. Professioneel netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
5b. Ik werk in mijn professioneel netwerk het meest, frequent, samen met (naam/namen en indien
van toepassing BIG-registratie(s)):
In het kader van de AVG zijn alle professionals waar ik mee samenwerk niet meer opgenomen in mijn
kwaliteitsstatuut
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele netwerk, tenzij de patiënt
daarvoor geen toestemming geeft:
Overleg over diagnostiek, indicatiestelling, behandelplan en eventuele doorverwijzing naar
Specialistische GGZ. Verder overleg over specialisme, op- en afschaling van zorg, consultatie en
overleg over medicatie.
5d. Patiënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Huisartsenpost: 0900 8880
Cliënten kunnen gedurende de avond, nacht en weekend voor crises terecht bij de huisartsenpost. In
geval van inschatting van behandeling door huisarts en mij in de eerste lijn bij verhoogde mate van
depressiviteit en beperkte mate van suïcidaliteit zorgen we voor een melding in het CIS van de
huisarts zodat mensen buiten kantoortijden te allen tijde naar de huisartsenpost kunnen bellen en
men daar op de hoogte is van de situatie van de desbetrefffende cliënt en er doeltreffend gehandeld
kan worden bij evt verwijzing naar de voorwacht van de crisisdienst.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: er per cliënt individuele afspraken worden gemaakt ten aanzien van crisissen
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief overig (zorg)product voor niet-verzekerde zorg het OZP-tarief gepubliceerd op mijn
website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
De behandeltarieven, OZP-tarief en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief zijn hier te
vinden:
Link naar website met de behandeltarieven, OZP-tarief, en eventueel no-show voorwaarden en noshow
tarief: www.ggzverum.nl
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Bij- en nascholing
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website: http://www.nvgzp.nl/
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of
bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Spence van Melis
Telefoonnummer 0623635566
Emailadres: [email protected]
of
klachten- en geschillenregeling P3NL
Website: p3nl.nl
Telefoonnummer: 030-6868731
E-mailadres: [email protected]
Link naar website:
www.p3nl.nl
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Er worden individuele afspraken gemaakt met cliënten over waarneming tijdens ziekte of vakantie
waarbij gebruik wordt gemaakt van het eigen netwerk indien noodzakelijk / gewenst
In principe kan bij afwezigheid contact worden opgenomen met GGZ Verum om een behandelaar te
consulteren.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval mijn praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of document
(en kunnen deze telefonisch opvragen). De informatie is gerangschikt naar generalistische basis-ggz
en/of gespecialiseerde ggz.
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.ggzverum.nl
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in mijn praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de
telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt):
Na een aanmelding via de website of telefoon wordt er met cliënt telefonisch contact opgenomen
om te informeren over de wachttijden en mogelijkheden tot aanmelding in onze praktijk. Hier bij
wordt een eerste check gedaan of de verwijzing een juiste is. Zo niet, wordt cliënt zo adequaat
mogelijk door of terugverwezen. Wanneer er een lange wachttijd is, kan er een
kennismakingsgesprek worden ingepland waarbij er wederzijds kort getoetst kan worden of cliënt op
de juiste plek is. GGZ Verum doet een inschatting van de wachttijd en houdt cliënt op de hoogte
wanneer de wachttijd wijzigt.
12b. Ik verwijs de patiënt terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien
mijn praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt (zoals een ander
werkterrein of een behandelaar met een andere specifieke deskundigheid):
Ja
13. Diagnostiek
13a. De diagnose voor de behandeling wordt in mijn praktijk gesteld door
Naam: Spence van Melis
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9406 gz-psycholoog
Gespecialiseerde ggz:
Geen
13b. Zijn er andere betrokkenen bij het diagnostisch proces, zo ja in welke rol?:
In sommige gevallen wordt contact gezocht met huisarts of klinisch psychologen binnen GGZ Verum
voor overleg of informatie ten behoeve van het diagnostisch proces.
14. Behandeling
14a. Het behandelplan wordt in mijn praktijk in samenspraak met de patiënt opgesteld door
Naam: Spence van Melis
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9406 gz-psycholoog
Gespecialiseerde ggz:
Geen
14b. Het aanspreekpunt voor de patiënt tijdens de behandeling is
Naam: Spence van Melis
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9406 gz-psycholoog
Gespecialiseerde ggz:
Geen
14c. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
14d. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuur ik een afschrift van het behandelplan of
een samenvatting hiervan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt
daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
14e. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt en –indien van toepassing en met
toestemming van de patiënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als
volgt:
Uitleg over intake, behandelplan, behandelproces en de praktijk.
Voorleggen diagnose, conclusie en behandelplan en wederzijdse instemming vinden. Daarnaast is er
ruime mogelijkheid tot e-health toepassingen zowel structureel ingezet in de behandeling
(bijvoorbeeld 50% face2face en 50% e-health) als op consultbasis.
Het beloop van de behandeling wordt regelmatig geëvalueerd met de cliënt. Waar relevant wordt
een partner of ouder bij de behandeling betrokken, uiteraard alleen met toestemming van de cliënt.
14f. De voortgang van de behandeling wordt in mijn praktijk als volgt gemonitord (zoals
voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
De behandeling is altijd gebaseerd op shared decision hetgeen betekent dat cliënt en behandelaar
vanuit gelijkwaardigheid overleggen wat de best te nemen stappen zijn in de behandeling. Dit kan op
ieder moment in de behandeling wanneer daar noodzaak toe is maar wordt in ieder geval
halverwege de behandeling gedaan door middel van een voortgangsbespreking van het
behandelplan. Deze
bespreking wordt ondersteund met klachtenlijsten / ROM-gegevens. Tevens vindt een eindevaluatie
plaats.
14g. Ik evalueer periodiek en tijdig met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de voortgang,
doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:
SGGZ: iedere 3 maanden
BGGZ: iedere 5 gesprekken
14h. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten op de volgende manier:
Bij het afsluiten van de behandeling mondeling en met de vragenlijst CQ1 bij ROM-meting
15. Afsluiting/nazorg
15a. Ik bespreek met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en
de mogelijke vervolgstappen:
Ja
15b. De verwijzer wordt hiervan in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt
hiertegen bezwaar maakt:
Ja
15c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
16. Omgang met patientgegevens
16a. Ik vraag om toestemming van de patient bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
16b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
16c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/DIS:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Spence van Melis
Plaats: Oosterbeek
Datum: 5-1-2021
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het model kwaliteitsstatuut en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar
waarheid heb ingevuld:
Ja